Aktionsbilder - Actionpictures

Keil-Montage

1979

Im Hofgarten zu Duesseldorf

Das 10 Meter lange Objekt Keil wird gerade horizontal am Brueckenkopf der Maximilian Weyhe-Passage (Ecke Ratinger Tor) im Hofgarten zu Duesseldorf montiert.

Wedge-Montage

1979

Palace Garden, Duesseldorf, Germany

The 10-meter long object, Keil, (Wedge) is set up horizontally to the bridgehead of the Maximilian Weyhe Passage (on the corner of the Ratinger Gate) in Duesseldorf Palace Garden.

Begehbar

1983

Das begehbare Wasserobjekt 1983 im Eingangsbereich der Staatlichen Kunstakademie zu Duesseldorf anlaesslich der jaehrlichen Rundgang-Ausstellung. Von links nach rechts: Hans Moeller (Meister der Grafikwerkstatt), Heike Pallanca, Clemens Golf, Wolfgang Robbe, Till Hausmann.

Walk-on

1983

The traversable water object 1983 in the entry area of the State Academy of Fine Arts in Duesseldorf, Germany on the occasion of the annual exhibition course (Rundgang). From left to right: Hans Moeller (Master Graphics Studio), Heike Pallanca, Clemens Golf, Wolfgang Robbe, Till Hausmann.

Zerschlagen

Vor dem Abbruch, Kunstmuseum Bern , 1981

Wolfgang Robbe beim Zerschlagen des Bodenestriches fuer das fuenf Felder umfassende Bodenbild.

Foto: Thomas Wey

Breaking up

Prior to Demolition, Museum of Fine Arts, Bern (Switzerland), 1981

Wolfgang Robbe breaking up flooring for the floor-picture encompassing five fields.

Foto: Thomas Wey

Zertrennen

Vor dem Abbruch, Kunstmuseum Bern , 1981

Wolfgang Robbe beim Zertrennen des Museumsbodenbelages.

Cutting up

Prior to Demolition, Museum of Fine Arts, Bern (Switzerland), 1981

Wolfgang Robbe cutting up the museum’s flooring.

Bitumenwannen

Vor dem Abbruch, Kunstmuseum Bern , 1981

Wolfgang Robbe beim Erstellen der Bitumenwannen, den spaeteren Wasserflaechen.

Bitumen Basins

Prior to Demolition, Museum of Fine Arts, Bern (Switzerland), 1981

Wolfgang Robbe installing the bitumen basins that will become the water surfaces later.

Auffuellen

Vor dem Abbruch, Kunstmuseum Bern , 1981

Wolfgang Robbe beim ersten Auffuellen der Becken mit Wasser.

Filling up

Prior to Demolition, Museum of Fine Arts, Bern (Switzerland), 1981

Wolfgang Robbe filling up the first basin with water.

leben im Museum I

ULTIMO, Kunstsammlung Gelsenkirchen, 1982.

Bei der Ausstellung Ultimo wurde der alte Museumsbau radikal umgebaut und transformiert. So lebten die sechs beteiligten Kuenstler ca. einen Monat lang in den ehemaligen Raeumen der Verwaltung. Bild: Nach mindestens einer Flasche Wein links Wolfgang Robbe, rechts Heike Pallanca.

Living in the museum I

ULTIMO, Art Collection Gelsenkirchen, (Germany) 1982.

During the exhibition, Ultimo, the old museum building was radically reconstructed and transformed. The six participating artists lived for about one month in the former museum’s office areas.

Photo: After at least one bottle of wine, left; Wolfgang Robbe, right, Heike Pallanca.

Leben im Museum II

ULTIMO, Kunstsammlung Gelsenkirchen, 1982.

Das allabentliche Gelage in den ehemaligen Raeumen der Verwaltung. Von links nach rechts: Axel Stuhlmann, Heike Pallanca, Wolfgang Robbe, Uwe Olsen, Raoul Marek.

Living in the museum II

ULTIMO, Art Collection Gelsenkirchen, (Germany) 1982.

The regular evening carousal in the former office rooms. From left to right: Axel Stuhlmann, Heike Pallanca, Wolfgang Robbe, Uwe Olsen, Raoul Marek.

Tiefbau-Arbeiten

ULTIMO, Kunstsammlung Gelsenkirchen, 1982.

Wolfgang Robbe vor dem Abstieg in die Baugrube. Eines der zwei Wasserbecken in Wolfgang Robbes Gelsenkirchener Arbeit lag in ca. zwei Meter Tiefe im Erdreich unter einem begehbaren Gitter.

Underground Engineering Work

ULTIMO, Art Collection Gelsenkirchen, (Germany) 1982.

Wolfgang Robbe prior to descending into the construction ditch. One of the two water basins in Wolfgang Robbe’s Gelsenkirchen work lay approx. two meters down in the ground, under a traversable grating.

Erklaeren

ULTIMO, Kunstsammlung Gelsenkirchen, 1982

Raoul Marek (links) erklaert Wolfgang Robbe seine in die Wand gerammten, die Raumperspektive absteckenden Infusionsspritzen.

Explaining

ULTIMO, Art Collection Gelsenkirchen, (Germany) 1982.

Raoul Marek (left) explains his Infusion Syringe, rammed into the wall and marking out the room’s perspective.

Haus Waende 1

HAUS WAENDE, Muensterstrasse 446, Duesseldorf , 1984

Die HAUS WAENDE-Gruppe in der Besetzung von 1984. Von links nach rechts: Axel Lieber, Sylvia Wiezorek, Stephan Demary, Heike Pallanca, Klaus Schmitt und dahinter im Eingang Wolfgang Robbe.

Haus Waende I

HAUS WAENDE (House Walls), Muensterstrasse 446 Duesseldorf, Germany, 1984

The HAUS WAENDE (House Walls) group; participants in 1984. From left to right: Axel Lieber, Sylvia Wiezorek, Stephan Demary, Heike Pallanca, Klaus Schmitt and in the entryway in the background Wolfgang Robbe.

Haus Waende II

HAUS WAENDE, Muensterstrasse 446, Duesseldorf , 1984

Bauarbeiter bei der Lagebesprechung. Von links nach rechts: Stephan Demary, Heike Pallanca, Axel Lieber, Wolfgang Robbe.

Haus Waende II

HAUS WAENDE (House Walls), Muensterstrasse 446 Duesseldorf, Germany, 1984

Construction workers during briefing. Left to right: Stephan Demary, Heike Pallanca, Axel Lieber, Wolfgang Robbe.

Objekt mit Postkarte

Reflektorbereich ­ Überall!, 1986-90

Wolfgang Robbe bei der Entnahme einer Postkarte aus dem Multiple-Objekt. (Edition des Kunstvereins fuer die Rheinlande und Westfalen, Duesseldorf)

Object with Postcard

Reflector Area ­ Everywhere!.1986-90

Wolfgang Robbe removing a postcard from the Multiple Object. (Edition of Kunstverein fuer die Rheinlande und Westfalen, Duesseldorf)

Blick durch den Spion

Stilleben, fliessend, 1982 - 87 - 89 - 1989 -

Wolfgang Robbe beim Blick durch den Spion eines der fuenf Wand-Bild-Objekte.

Looking Through The Spyhole

Still Life, flowing, 1982 - 87 - 89 - 1989 -

Wolfgang Robbe looking through the spy-hole of one of the five Wall Picture Objects.

Geraete-Urvorfuehrung

Galerie Friebe, Luedenscheid, 1993

Urvorfuehrung des Geraet zur aeusseren Anwendung, vorder-wie rueckseitig in der Galerie Friebe anlaesslich der Einzelausstellung Wolfgang Robbes.

Foto: Martin Rothweiler

Appliance Opening Presentation

Galerie Friebe, Luedenscheid (Ger), 1993

Opening presentation of the Appliance for External Use With Both Front and Rear Sides, in the Galerie Friebe on the occasion of Wolfgang Robbe’s solo-exhibition.

Foto: Martin Rothweiler

Geraete-Vorfuehrung

Galerie Etienne Tilman, Bruxelles, 1992

Vorfuehrung verschiedener Geraete anlaesslich der Einzelausstellung Wolfgang Robbes: Vollstaendige Praeferenzlosigkeit von Vorder ­ wie Rueckseite als auch von unten wie oben.

Appliance Presentation

Galerie Etienne Tilman, Bruxelles (Belgium), 1992

Presentation of various appliances on the occasion of Wolfgang Robbe’s exhibition: Complete lack of preference for the front or rear sides or above or below.

Konzert fuer Wuppertal

Wolfgang Robbe als Multischmitz im Kunstraum Wuppertal (Einzelausstellung und Performance), 1994

Hier seine Bewegungsperformance in der Installation: Zwei sich gegenueberliegende Fassadenplastiken, die sich ueber zwei Stockwerke des mit einem umlaufenden Gelaender versehenen Innenraumes erstrecken. Stereoinstallation mit rhytmischen Maschinenklaengen verschiedener Geschwindigkeiten, sich gegenseitig ueberschneidend und addierend.

Concert for Wuppertal

Wolfgang Robbe as Multischmitz (Multiple-Schmitz) in the Kunstraum (Art Room) in Wuppertal (solo-exhi-bition and performance) Germany, 1994

Here his movement performance in his installation: Two façade sculptures facing each other that extend over two storeys of the interior that is equipped with a railing. Stereo installation with rhythmical machine sounds at different speeds, intersecting with each other and accumulating.

Membran-Spion

Vereeniging vor het Museum van Heedendaagse Kunst, Museum van Heedendaagse Kunst Gent, 1994.

Wolfgang Robbe in seiner dortigen Einzelausstellung beim Blick durch einen der Spione, die ein Detail seiner Installation Membran sind. (Blick in die eigene Pupille: In der falschen Wand befindet sich ein beleuchteter Spiegelkasten).

 

Membrane-Spy-Hole

Vereeniging vor het Museum van Heedendaagse Kunst, Museum van Heedendaagse Kunst Gent, 1994.

Wolfgang Robbe at his exhibition there, looking through one of the spy-holes that are a detail of his installation, Membrane. (View into his own pupil: There is an illuminated mirror cabinet in the wrong wall).

 

Jan Hoet, Performance

1986

Konfiguration: a) Wach und b) Schlafend.

Jan Hoet als Waechter in Wolfgang Robbe`s Installation Zwei Masken im Haus der Familie Deslypere-Pannier. Museum van Heedendaagse Kunst, Ghent, Belgien, 1986.

Chambres d`amis ist das von Jan Hoet organisierte Ausstellungsereignis mit international bekannten Kuenstlern, bei dem alle Installationen nicht in Museen, sondern in ueber die ganze Stadt verteilten Privathaeusern zu finden waren. Das Museum geht in die Öffentlichkeit.

Jan Hoet Performance

1986

Configuration: a) Awake and b) Sleeping.

Jan Hoet as guard in Wolfgang Robbe's installation, Two Masks, in the house of the Deslypere-Panier family. Museum van Heedendaagse Kunst, Ghent, Belgium, 1986

Chambres d'amis (Friends Rooms) is the exhibition event with internationally prominent artists organized by Jan Hoet, in which practically all installations were not placed in museums, but rather were to be found dispersed in private houses throughout the entire city. The Museum Goes Public.

Darf ich fragen,

ob Sie schon den illustrierten Referenztext gesehen haben? Er bietet Ihnen einen konzentrierten Überblick meiner kuenstlerischen Arbeit. Es freut mich sehr, wenn Sie sich die Zeit nehmen, meine Werke zu studieren. Schauen Sie gerne wieder herein, - vor allem der Downloadbereich wird immer mehr erweitert.

Mit herzlichen Gruessen

Wolfgang Robbe

May I inquire

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With warmest greetings from

Wolfgang Robbe

copyright 2004 by Wolfgang Robbe